In de transportsector is efficiëntie cruciaal voor de winstgevendheid. Het versnellen van een transport van punt A naar B betekent dat je meer transporten kunt uitvoeren, tegen lagere kosten. Het digitaliseren van je processen is dan ook al snel een investering die zich dubbel en dwars terugverdient.
De voordelen van digitalisering in transport
Efficiëntere routeplanning
Digitalisering biedt de mogelijkheid om de meest kosten- en tijdsefficiënte routes te berekenen. Ook wordt het makkelijker om ritten te combineren. Bijvoorbeeld door te berekenen welke extra ladingen chauffeurs eenvoudig kunnen oppikken langs hun route.
Administratie automatiseren
Het handmatig beheren van formulieren en documenten kan tijdrovend zijn. Dat proces kan prima gedigitaliseerd worden. Documenten worden automatisch gegenereerd, digitaal ondertekend en centraal opgeslagen. Zo kun je ook een stuk makkelijker rapporteren en analyseren.
Kosten automatisch berekenen
Bereken je de kosten voor een transport nu nog in Excel? Dat kost veel tijd en is foutgevoelig. Door kostenberekeningen in een applicatie te gieten gaat dit veel sneller en nauwkeuriger. Bovendien kan een applicatie automatisch gegevens vanuit andere bronnen ophalen. Eventueel kun je een rekentool zelfs direct beschikbaar maken voor je klanten, zodat zij niet meer bij jou hoeven aan te kloppen voor een prijsopgave.
Alle info over een transport op één plek
Als je nog niet met een goed digitaal systeem werkt, zijn gegevens over een transport vaak over allerlei plekken verspreid. Een gecentraliseerd digitaal platform biedt gebruikers toegang tot alle relevante transportinformatie, via elk apparaat. Van gemaakte afspraken tot statusupdates en van gegenereerde documenten tot foto’s voor de verzekering.
Realtime tracking van transport
Digitalisering maakt realtime tracking van transporten mogelijk. Vervolgens kun je automatische updates laten verzenden via pushberichten, e-mails of sms. Voor jou én je klant. Zodat iedereen altijd op de hoogte is.
Minder fouten
Gegevensvalidatie, zoals het controleren van het 17-cijferige chassisnummer, zorgt ervoor dat ingevoerde informatie altijd correct is. Dat voorkomt gedoe achteraf.
Makkelijker bewijs vastleggen voor de verzekering
Digitale platforms maken het eenvoudiger om de staat van goederen vast te leggen, inclusief foto’s van eventuele schade, wat essentieel is voor verzekeringsclaims.
Onlangs hielpen wij een klant bij het bouwen van een slim platform dat hen veel werk uit handen neemt. Dit platform verbindt opdrachtgevers die voertuigen willen transporteren met transporteurs. Opdrachtgevers kunnen hun transportopdracht op het platform plaatsen en direct de kosten voor het transport berekenen. Transporteurs kunnen vervolgens aangeven welke opdrachten ze willen aannemen en wanneer ze deze kunnen uitvoeren. Is er een match? Dan kan de opdrachtgever het transport vanaf dat moment nauwkeurig volgen. Als de auto is opgehaald, wordt er automatisch een document aangemaakt en krijgt de opdrachtgever een seintje. Hetzelfde gebeurt als de auto is uitgeladen en ontvangen. Transporten worden hierdoor veel sneller én efficiënter afgehandeld.
Waarom Mendix zo geschikt is voor transportbedrijven
Wij zijn fan van low-code platform Mendix voor het bouwen van applicaties voor transportbedrijven. Mendix heeft namelijk veel eigenschappen die perfect aansluiten op wat transportbedrijven nodig hebben.
Snel meebewegen met veranderingen
In de logistiek veranderen zaken snel. Dan is het fijn als een applicatie makkelijk meebeweegt. Mendix maakt dat mogelijk. Mendix is een low-code platform, waarmee je software kunt ontwikkelen zonder veel code te schrijven. Low-code platforms zijn visueel ingesteld en bieden kant-en-klare bouwblokken. Deze kun je via drag-and-drop met elkaar combineren. Daardoor is een aanpassing zo gedaan.
Betere aansluiting op eindgebruikers
Je kunt eindgebruikers bij Mendix heel goed betrekken bij het ontwikkelen van de applicatie. Door de visuele en intuïtieve omgeving waarin de applicatie gebouwd wordt, kunnen ook niet-ontwikkelaars waardevolle input leveren. Daardoor sluiten je digitale processen straks perfect aan op de praktijk.
Maatwerksoftware wordt betaalbaar voor kleinere partijen
Elk logistiek bedrijf heeft unieke processen en uitdagingen. Daarom is maatwerksoftware vaak de beste keuze. Mendix maakt dit ook toegankelijk voor kleinere bedrijven. Hoewel de initiële investering vaak hoger is dan bij kant-en-klare software, ben je goedkoper uit dan wanneer je de applicatie op de traditionele manier laat ontwikkelen. Bovendien zul je op lange termijn geld besparen op licentiekosten.
Veiligheid en privacy
Veel transportbedrijven werken met gevoelige informatie. Mendix is een erg veilig platform en wordt onder andere ingezet door banken, gemeenten en justitie. Het platform wordt continu gecontroleerd op veiligheidslekken en ontvangt regelmatig updates. Het is ook ISO-gecertificeerd.
Maak gebruik van onze ervaring in de transportsector
Wij bouwden eerder applicaties voor de transportsector. Daardoor begrijpen we de markt waarin je opereert. Daarnaast hebben we al veel herbruikbare componenten liggen, die we straks ook in jouw applicatie kunnen verwerken. Dat betekent dat we je applicatie sneller en tegen lagere kosten kunnen ontwikkelen.