Skip naar hoofdcontent
App ontwikkeling 24 juli 2023

Maak je financiële organisatie toekomstproof: 4 krachtige manieren om te digitaliseren

Wil je in de toekomst nog relevant zijn als financiële organisatie, dan moet je digitaliseren. Zo simpel is het. Digitalisering zet je organisatie in een hogere versnelling. Je levert meer waarde in minder tijd, maakt minder fouten en helpt je klanten sneller naar hun doelen. Zetten jouw concurrenten daarin flinke stappen, maar jij niet? Dan is het wachten tot je wordt ingehaald. Hoe ver ben jij met de digitalisering van je processen?

4 krachtige manieren om te digitaliseren

  1. Automatiseer repeterende taken van adviseurs en servicemedewerkers

Veel adviseurs en servicemedewerkers besteden een groot deel van hun tijd aan repeterende taken. Denk aan het verzamelen en invoeren van gegevens, het uitvoeren van berekeningen en het opstellen van verslagen. Door dit soort taken te automatiseren komt er tijd vrij voor werk dat veel meer waarde oplevert voor je klanten. Zoals innovatie, advieswerk en het verbeteren van je service. Zo verbeter je de ervaring van de klant en versterk je jouw concurrentiepositie. Bovendien maakt het het werk van je medewerkers een stuk interessanter.

Een goed voorbeeld van een applicatie die adviseurs ondersteunt is Erfrechtplan. Tijdens een gesprek over het testament van de klant vullen adviseurs de gegevens in Erfrechtplan in. Deze worden direct dynamisch weergegeven: in een stamboom met de gezinssituatie, staafdiagrammen met alle vermogenstypes en een schematisch overzicht van de financiële gevolgen voor erfgenamen. Na het gesprek genereert de applicatie automatisch verslagen, zowel voor de notaris als de klant. Ook kan de applicatie een officieel testament opstellen zodat een notaris dit document alleen nog maar hoeft te ratificeren. Een groot deel van deze taken voerde de adviseur en notaris eerst handmatig uit.

  1. Maak je rekentools beschikbaar voor het grote publiek

Veel financiële organisaties hebben allerlei slimme rekentools ontwikkeld. Vaak in programma’s zoals Excel. Alleen is Excel niet zo handig als je de rekentool ook beschikbaar wilt maken voor het grote publiek. Dan is het belangrijk dat de tool schaalbaar en gebruiksvriendelijk is en dat hij naadloos integreert in de reis van de klant. Dat lukt veel beter als je je rekentools in een applicatie giet.

  1. Vervang een adviesgesprek door een digitaal proces

Moeten klanten nu nog contact opnemen met een adviseur of servicemedewerker om hun financiële zaken te regelen? Steeds meer financiële organisaties bieden hun klanten self-service mogelijkheden aan. Ze vervangen een adviesgesprek door een digitaal proces dat de klant zelfstandig kan doorlopen. Dat bespaart adviseurs, servicemedewerkers en klanten veel tijd. Wat mooie voorbeelden van dit soort applicaties:

Testamenthulp

Een testament opstellen voelt voor veel mensen als een ver-van-mijn-bed-show. De dood is een vervelend onderwerp en mensen zijn er liever niet mee bezig. Maar het is wel heel belangrijk om erover na te denken, ook op jonge leeftijd. Thuisnotaris vroeg ons daarom om een tool te ontwikkelen waarmee mensen zelfstandig en laagdrempelig hun wensen en mogelijkheden rondom het testament in kaart kunnen brengen.

Bekijk de case

De Hypotheek Risicoscan

Uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis bleek dat veel mensen denken dat ze hun aflossingsvrije hypotheek niet kunnen afbetalen, waardoor ze in de problemen komen. Daarom werd de Hypotheek Risicoscan ontwikkeld, waarmee mensen zelfstandig inzicht kunnen krijgen in hun financiële situatie.

Bekijk de case

Reality Check

WOMEN INC kwam erachter dat vrouwen minder goed op de hoogte zijn van hun financiële positie dan mannen. Om dat te veranderen mochten we de interactieve cursus Reality Check te ontwikkelen. Hierin leren vrouwen meer over geldzaken, en doorlopen ze verschillende tests en oefeningen om meer bewustwording te creëren rond financiële beslissingen. 

Bekijk de case

  1. Beweeg snel mee met nieuwe eisen van de AFM

Komt de AFM met nieuwe eisen? Dan betekent dat soms dat je een enorm aantal mensen moet informeren. In plaats een script af te werken via de telefoon is het vaak veel efficiënter om dat via een applicatie te doen. Daar kun je hen de informatie zelfstandig laten doornemen en hen eventueel direct berekeningen laten doen.

Wij hielpen onder andere Loyalis bij het maken van informerende rekentools, om te voldoen aan de eisen van de AFM.

Bekijk de case

Waarom Mendix zo geschikt is voor financiële bedrijven

Wij zijn fan van low-code platform Mendix voor het bouwen van financiële applicaties. Mendix heeft namelijk veel eigenschappen die perfect aansluiten op wat financiële organisaties nodig hebben.

Je speelt snel in op nieuwe trends en veranderingen in de markt

De markt verandert snel en daar wil je snel in kunnen meebewegen. Mendix is daarvoor een perfect platform. Het helpt je om binnen korte tijd nieuwe applicaties te creëren of om bestaande applicaties aan te passen. Mendix is een low-code platform, waarmee je software kunt ontwikkelen zonder veel code te schrijven. Low-code platforms zijn visueel ingesteld en bieden kant-en-klare bouwblokken. Deze kun je via drag-and-drop met elkaar combineren. Dat maakt de ontwikkeling van applicaties veel makkelijker en efficiënter. Ondertussen blijf je ook heel flexibel, want je kunt nog steeds custom functionaliteiten toevoegen door middel van code.

Veilig platform voor het verwerken financiële gegevens

Als financiële organisatie moet je vaak aan strenge veiligheidseisen voldoen. Met Mendix zit je wat dat betreft goed. Je maakt gebruik van een volwassen platform dat continu wordt geüpdatet en gecontroleerd op veiligheidslekken. Het is ook ISO-gecertificeerd. Mendix wordt niet voor niks ingezet door veel banken.

Ideaal voor het digitaliseren van processen

Mendix is gericht op het digitaliseren en automatiseren van processen. Wil je klanten, adviseurs of servicemedewerkers met je applicatie stap voor stap door een proces begeleiden? Dan is Mendix daarvoor het perfecte platform. Het wordt vaak gebruikt voor het bouwen van backoffices, portalen, formulieren en workflows. 

Mendix is makkelijk te integreren met je bestaande processen en systemen

Wil je dat je nieuwe applicatie gegevens uitwisselt met je bestaande applicatie(s)? Of wil je de applicatie een plek geven binnen een bestaand proces? Geen probleem. Mendix is goed te koppelen met andere systemen.

Zet berekeningen op meerdere plekken in

Het hergebruiken van componenten is een grote kracht van Mendix, doordat het werkt op basis van bouwblokken. Daardoor zet je berekeningen simpel op meerdere plekken in. Voor Prikkl bouwden we bijvoorbeeld een API met berekeningen, waardoor Prikkl die op verschillende plekken kan aanroepen.

JAM-IT heeft meer dan 10 jaar ervaring met het digitaliseren van financiële processen

Wij begonnen JAM-IT 10 jaar geleden in de financiële sector en inmiddels hebben we veel financiële organisaties geholpen met het digitaliseren van hun processen. Dat is fijn voor jou, want daardoor hebben we al heel wat lessen geleerd en herbruikbare componenten ontwikkeld. Daardoor bouwen we in korte tijd een applicatie die jouw processen perfect ondersteunt.

Eens sparren over jouw uitdaging?

Wil je meer informatie?

Armando Jacobus

Neem contact op met Armando Jacobus via:

Schrijf je nu in voor een kennismakingsgesprek, een Mendix demo of een App in a Day sessie!

Gerelateerde blogs

WhatsApp openen
Hallo 👋
Ik ben Armando, kan ik je ergens mee helpen?