De Coronacrisis zet het land op zijn kop. Nederland gaat massaal in quarantaine. Ruim 600.000 inwoners van de Gemeente Rotterdam horen zich aan te passen aan een nieuwe manier van leven.
De GGD Rotterdam-Rijnmond heeft een belangrijke taak om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Ze registreren en volgen patiënten, de resultaten van hun tests en route door de gezondheidszorg.
Het ontwikkelingsteam van de stad is ondertussen druk bezig met het leveren van technologie om de virale overdracht af te vlakken.
Normaal gesproken gebruikt de GGD kant-en-klare software om symptomen, positieve of negatieve testresultaten en het verloop van de behandeling te registeren. Maar elke dag werden nieuwe kenmerken van COVID-19 ontdekt. De GGD merkte dat hun software de nieuwe informatie niet kon vastleggen.
De Gemeente Rotterdam bestrijdt COVID met slimme applicaties
De software was ook niet flexibel genoeg om dit probleem op korte termijn te verhelpen. Dus gebruikten ze een Excel-spreadsheet die ze konden aanpassen om pati?nten, symptomen, tests en woonplaatsen van patiënten te registreren, of ze nu in het ziekenhuis waren opgenomen of naar huis waren gestuurd om in quarantaine te blijven.
De GGD rapporteerde regelmatig hun resultaten – in de Excel-spreadsheet, aan het Business Intelligence-team. Hiermee konden ze het aantal geïnfecteerde en de sterftecijfers vaststellen. Ze ontdekten al snel ontbrekende en inconsistente gegevens en ontelbare fouten in het rapport. Dit maakte het buitengewoon moeilijk om een betrouwbaar rapport op te stellen.
Maatwerk
Het was 48 uur bikkelen, maar dan heb je ook wat
De burgemeester is vol lof over de snelheid waarmee de Mendix-applicatie is ontwikkeld. De GGD is te spreken over de betrouwbaarheid van de gegevens en kan nu data gestructureerd invoeren en kwalitatief goede rapportages draaien. Dit is essentieel voor de registratie van mogelijk besmette Coronapatiënten.
De impact van deze nieuwe slimme applicatie is dat de cijfers betrouwbaarder, sneller en consistenter zijn. Het vergroot het vertrouwen van mensen die met deze crisis te maken enorm in wat ze doen en laten.
Positieve impact
De artsen die verantwoordelijk waren voor al deze patiënten wisten (aanvankelijk) niet hoeveel van de pati?nten ge?nfecteerd waren of waar de patiënten waren. Met deze gegevens tot hun beschikking, hebben ze meer zelfvertrouwen en kunnen ze makkelijker hun werk doen.
Erik van der Steen, RAD-coördinator (Rapid App Development) op de afdeling Software Development, leidt een team van implementatiepartners en ontwikkelingsexperts die op maat gemaakte applicaties maken voor de diensten en onderdelen van de stad.
In samenwerking met interne partijen (zoals sociale diensten en openbare veiligheid) heeft het team in 2 jaar tijd meer dan 40 applicaties opgeleverd. Van der Steen en zijn team zijn blij dat hun werk een positieve impact heeft op de stad en haar burgers.
Vanwege het grote succes van de Mendix applicatie gaat Gemeente Rotterdam andere Gemeentelijke Gezondheidsdiensten voorlichten over hoe ze het voor elkaar hebben gekregen.
JAM-IT is trots dat zij een waardevolle bijdrage levert in deze onrustige tijd.
Heeft jouw organisatie een vergelijkbaar probleem? Neem dan contact met ons op, misschien kunnen wij ook iets voor jou betekenen.
Klik hier om meer lezen over de bijdrage van de Gemeente Rotterdam in de strijd tegen het Coronavirus.
Manning, M. (2020, 29 april). Municipality of Rotterdam Fights COVID with Custom Software. Geraadpleegd van https://www.mendix.com/blog/rotterdam-delivers-relief/