Skip naar hoofdcontent

Wielklem app Klemmi

Klant

Gemeente Rotterdam

Diensten

Mobiele Applicatie ontwikkeling

Jaar

2019

In Rotterdam zie je hem wel eens rijden: de scanauto. Deze auto spoort wanbetalers op, buitenlandse voertuigen met drie of meer openstaande boetes. Zodra er een is gevonden moet er een handhaver van de gemeente naartoe om een wielklem te plaatsen. Om dit proces te versnellen, heeft JAM-IT een mobile native app ontwikkeld.

De klant

Om wanbetalers in Rotterdam op te sporen, rijdt er een scanauto door de stad om alle voertuigen die het tegenkomt te scannen. De kentekens worden vervolgens vergeleken met een lijst van wanbetalers bij de belastingdienst. Wanneer er een wanbetaler wordt gevonden, moet er een handhaver worden gewaarschuwd en naar het voertuig worden gestuurd.

Deze handhaver plaatst een wielklem op het voertuig en maakt foto’s van alle kanten om te bewijzen dat er geen schade is opgetreden tijdens het klemmen. De enige manier om de wielklem te laten verwijderen, is als de wanbetaler het openstaande bedrag betaalt.

Als er geen betaling wordt gedaan, dan moet het voertuig na vijf dagen worden weggesleept. Ook dit keer maakt de handhaver foto’s van alle kanten om te bewijzen dat er geen schade is opgetreden. Dit hele proces kost veel tijd en vele handelingen van de handhavers.

Voorheen moesten de handhavers van Rotterdam met verschillende lijstjes, e-mails en systemen werken om informatie te verzamelen en te delen. De gemeente had behoefte aan een systeem dat alles op één plek samenbracht, zodat iedereen er in realtime mee kon werken. Ze vroegen JAM-IT om hier een applicatie voor te ontwikkelen.

De oplossing

JAM-IT heeft Klemmi ontwikkeld, de eerste mobiele native app ooit gemaakt met Mendix. Deze applicatie helpt de handhavers van Rotterdam om informatie over wielklemmen te verzamelen en te verwerken. Wanneer de scanauto een wanbetaler vindt, ontvangen de handhavers van Rotterdam een ​​pushmelding op hun telefoon. Als ze de app openen, kunnen ze de details van het voertuig inzien, inclusief het kenteken, de locatie en de status. De handhaver kan vervolgens zijn navigatie openen en naar de locatie rijden.

Zodra er een wielklem is geplaatst, kan de handhaver de status van het voertuig wijzigen in ‘geklemd’ en de bijbehorende foto’s uploaden. De eigenaar van het voertuig kan zijn openstaande boetes op twee manieren betalen: bij de handhaver op straat en bij de balie van de gemeente. In beide gevallen kan de handhaver het voertuig gemakkelijk vinden in de app, inclusief de status en het openstaande bedrag.

Na betaling klikt de handhaver op ‘opslaan’ en wordt de status automatisch gewijzigd naar ‘ontklemmen’. De handhavers in Rotterdam ontvangen dan een pushmelding om de wielklem te verwijderen. Ook wordt de belastingdienst automatisch op de hoogte gebracht van de betaling, zodat zij deze in hun systemen kunnen verwerken.

Als er na vijf dagen nog geen betaling heeft plaatsgevonden, verandert de status van het voertuig automatisch in ‘weg te slepen’. De handhavers in Rotterdam krijgen een pushmelding op hun telefoon, zodat zij het voertuig weg kunnen slepen.
Omdat de app mobile native is, werkt hij ontzettend snel en kan hij ook offline gebruikt worden. De app synchroniseert met de server zodra deze weer internetverbinding heeft. Dit is belangrijk omdat voertuigen ook op plekken kunnen worden gevonden waar het internet niet kan komen, zoals in tunnels en parkeergarages.

De applicatie werkt op iOS en Android, zodat de handhavers op straat de app op hun iPhones kunnen gebruiken en de officieren van het gemeentekantoor hem kunnen gebruiken op hun desktops.
Het ontwikkelen van de mobile native app kostte slechts een week. De hybride app voor Klemmi bestond al, en is volledig omgebouwd naar een native mobiele versie.

Deze applicatie is de eerste in zijn soort: een mobile native app gemaakt met het Mendix platform. JAM-IT heeft intensief samengewerkt met Mendix om de app te maken. Dit werkte zo goed dat JAM-IT heeft besloten om nog drie mobiele native apps te ontwikkelen met behulp van Mendix.

Het resultaat

Voor zo’n immense organisatie als een gemeente is elke manier om handmatige acties te beperken een enorme verbetering. De app bespaart tijd bij het plaatsen van een wielklem, het wegslepen en het ontklemmen van het voertuig. Het systeem is daarnaast minder gevoelig voor fouten, zoals rekenfouten of het kwijtraken van betalingen, documenten of zelfs een voertuig. Dit alles bespaart kosten voor de gemeente. Bovendien maakt deze applicatie het voor handhavers gemakkelijker om samen te werken, informatie te verwerken en wanbetalers op te sporen.

De app is niet alleen efficiënter, maar biedt ook nieuwe manieren om wanbetalers op te sporen. Handhavers kunnen nu elk kenteken in de app opzoeken om te zien of het voertuig openstaande boetes heeft, waardoor het mogelijk wordt om ter plekke een wielklem te plaatsen. Omdat de app de locatie van het voertuig opslaat, wordt elke beweging van het voertuig (bijvoorbeeld na ongeoorloofde verwijdering van de wielklem) gedetecteerd. De status van het voertuig verandert dan in ‘weg te slepen’ en de extra kosten hiervoor worden automatisch toegevoegd aan de schuld.

Vanwege de privacyregelgeving verwijdert de app automatisch alle gegevens van ‘onschuldige’ kentekens en bewaart alleen de gegevens die nodig zijn om wanbetalers te vinden. De scanmomenten zijn echter niet gekoppeld aan persoonlijke informatie, dus die worden opgeslagen in de database. Deze scanmomenten zijn interessant om te bewaren, omdat ze aan kunnen geven welke locaties populair zijn onder wanbetalers. In de toekomst kan deze informatie gebruikt worden om de routes van de scanauto’s efficiënter te maken.

Wil je meer informatie?

Armando Jacobus

Neem contact op met Armando Jacobus via:

Schrijf je nu in voor een kennismakingsgesprek, een Mendix demo of een App in a Day sessie!

WhatsApp openen
Hallo 👋
Ik ben Armando, kan ik je ergens mee helpen?